Hur läser man egentligen Bibeln?

Ja, bra fråga. Alla gör såklart olika, men för en nybörjare (som jag) kan det vara bra med struktur. För att läsa är viktigt. Det är så vi lär känna Gud och därifrån vi hämtar vår kunskap om hur vi ska leva som kristna. 

Precis i början hade jag inte min egen Bibel utan jag satt med en liten handbok som bara innehöll Nya Testamentet. När man har en liten bebis kan det vara långa perioder där man ammar eller barnet helt enkelt somnat på dig, och av livrädsla att väcka barnet/odjuret så sittet du still. Ibland i flera timmar. Då passade jag på att läsa. Jag drog igenom de fyra evangelierna snabbt och gillade verkligen mina lässtunder. De gav mig mycket. 

Sedan köpte jag min egen Bibel (Svenska Folkbibeln 2015) och dök rakt in i Psaltaren i Gamla Testamentet. Den är en favorit, mycket på grund utav det mörker jag själv känner igen. 

Jag sökte Herren och han svarade mig, han räddade mig från allt som skrämde mig. De som ser upp till honom strålar av fröjd, deras ansikten behöver inte rodna av skam. Här är en plågad som ropade, och Herren hörde honom och frälste honom ur all hans nöd. Herrens ängel vakar runt dem som vördar honom, och han befriar dem.”  Psaltaren 34:5-9


Den är full av märkflikar (5 st) eftersom man läser på flera ställen samtidigt.


Längst bak i min Bibel finns en läsningsplan som fungerar utmärkt. Det är ungefär fyra kapitel om dagen att läsa och du får ett bra sätt att komma framåt i läsningen, och du ska kunna läsa hela Bibeln på ett år. 

Jag följer den inte till 100% ska jag erkänna. Vissa dagar vill man läsa mer än de fyra kapitlen och då brukar jag bläddra till något av breven jag älskar. Eller så fastnar jag i Apostlagärningarna. Andra dagar läser jag bara en vers, och låter orden verkligen slå rot i hjärtat. För Bibeln är inte en bok du ska skynda igenom en gång och aldrig läsa igen. Nej, den ska läsas hela livet. Om och om igen. 

Det som ofta slår mig är hur dessa gamla skrifter så väl stämmer in på hur livet ser ut även idag. De beskriver situationer du kan hamna i som troende, hur dåligt du kan må i världen, eller hur det fungerar med girighet och ondska. 

”Kärlek till pengar är en rot till allt ont” 1Tim 6:10

Jag älskar verkligen min Bibel, Guds ord ger mig så mycket gott. Varje dag är jag så otroligt tacksam för att jag har fått en så stark tro på Gud, och att framtiden inte längre känns tung, utan ljus och härlig. 
Guds frid! 

Annonser

5 reaktioner till “Hur läser man egentligen Bibeln?

  1. ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.”

    Du skriver fantastiskt, Gud välsigne dig och din familj!

    Gillad av 1 person

  2. Underbart! Härligt att du hittade Jesus! Låt ingen beröva dig med sina meningslösa debatter 😊🙏. Guds frid över er!

    Gilla

  3. Mitt bästa tips för tillfället är att söka på ”the bible project” på youtube. Där är små filmer som ger bakgrunden till boken, varför det är skriven, historisk kontext osv. Har hjälpt mig så mycket!

    Gilla

  4. Tack för tips du ger. Verkligen något jag behöver. Såg ditt inslag på you tube då Micael och Sara intervjuade dig. Blev jätte berörd. Har varit ifrån Gud alldeles för länge och nu tagit emot homom på nytt. Vill inget hellre än gå hans väg och matar i mig all föda jag kan hitta. Kommer följa din blogg.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s